Varningsljusramper drar fördel av LED-teknik

Minns ni de traditionella rotorljusramper som polis och räddningstjänsten använde förr i tiden? Till min förvåning så används de fortfarande i ganska stor utsträckning trots tillgången till den betydligt mer effektiva led teknologin. Varningsljus monteras flitigt på både personbilar, lastbilar och entreprenadmaskiner och idag är det vanligast att varningljusramper istället drivs av lysdioder. Ramperna kallas blixtljusramper och garanterar en lång livslängd med hög driftsäkerhet. Förutom att ljuset är starkare än med halogen så blir det naturligtvis billigare med led för att man inte behöver byta ut varningsljusen med jämna mellanrum. Blixtljusramper finns i många olika längder, från 250 mm upp till hela 2000 mm vilket inte alls är ovanligt.

 

Räddningstjänsten är en flitig användare av led belysning

Räddningstjänsten har till största del övergått till energieffektiv led belysning och det gäller inte enbart för deras fordon utan också arbetsutrustning. Arbetet erbjuder ständiga utmaningar och det är viktigt att yrkesmän inom räddningstjänst och polis är utrustad med de bästa och senaste led ficklampor som finns att tillgå. Ficklamporna i den högre prisklassen lyser lika bra som bil lyktor i vissa fall. Fördelen med ficklampor som drivs av led är att ljuset har en bättre räckvidd och ett högre ljusflöde. Man använder termen lumen för att mäta hur mycket ljus en ficklampa kan generera och lumenflödet brukar vanligtvis vara 10-20 ggr högre jämfört med äldre ficklampor.